Potwierdź PROFIL ZAUFANY w urzędzie Gminy Augustów

grafika: "Punkt potwierdzający profil zaufany" na granatowym tle

W dniu 10 sierpnia 2021r. Minister Cyfryzacji wyraził zgodę utworzenie w Urzędzie Gminy Augustów Punktu Potwierdzającego Profil Zaufany.

 

Jak założyć Profil Zaufany i go potwierdzić?

Wejdź na pz.gov.pl, zarejestruj się a następnie w ciągu 14 dni potwierdź swoją tożsamość (prosimy pamiętać o zabraniu dowodu osobistego lub paszportu) w Punkcie Potwierdzającym Profil Zaufany w Urzędzie Gminy w Augustowie.

Co to jest Profil Zaufany?

Profil Zaufany to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można załatwiać sprawy urzędowe online w serwisach administracji publicznej, bez wychodzenia z domu.

 

Korzyści ze stosowania profilu zaufanego:

• oszczędność – uzyskanie i korzystanie z profilu zaufanego nie wiąże się z ponoszeniem kosztów,

• poprawa bezpieczeństwa w porównaniu do podpisu składanego w sposób odręczny,

• niezależność od dodatkowych urządzeń – nie wymaga stosowania czytników kart, ani instalacji oprogramowania,

• możliwość załatwienia spraw administracyjnych drogą elektroniczną, bez konieczności wychodzenia z domu, 24 godziny na dobę, z dowolnego miejsca.

Co można załatwić?

  • Podpisać JPK_VAT
  • Złożyć wniosek o rejestrację działalności gospodarczej
  • Zgłosić utratę dokumentu tożsamości
  • Wystąpić o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego
  • Załatwić sprawy urzędowe dla swojej rodziny: becikowe, świadczenia rodzicielskie, Karta Dużej Rodziny, Świadczenie o Funduszu Alimentacyjnym
  • Uzyskać odpis aktu stanu cywilnego
  • Wypis i wyrys z MPZP
  • Nadanie numeru porządkowego nieruchomości
  • Wniosek o wycinkę drzew lub krzewów
  • Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
  • Złożyć deklaracje i informacje podatkowe
  • Dziesiątki innych spraw

Rejestracja profilu zaufanego trwa kilka minut i otwiera możliwość załatwienia drogą elektroniczną wielu spraw i usług za pomocą platformy ePUAP.

zrzut ekranu ze strony pz.gov.pl

Co to jest ePUAP?

ePUAP to skrót nazwy Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. To miejsce, gdzie usługi są udostępniane. Dzięki ePUAP załatwić można wiele spraw w różnych urzędach bez wychodzenia z domu – przez internet, w wybranym przez siebie czasie i w dowolnym miejscu. Strona ePUAP: epuap.gov.pl

Co można zyskać?

Przez ePUAP można korzystać z usług — elektronicznie, szybko, wygodnie i bezpiecznie:

  • załatwić wiele spraw w różnych urzędach,
  • sprawdzać na bieżąco statusy spraw i wniosków,
  • odbierać i wysyłać urzędową korespondencję.

Wszystkie te usługi są dostępne przez internet, więc można z nich korzystać, kiedy i gdzie się chce.

 

Każda wysyłka i odbiór pisma przez ePUAP ma urzędowe poświadczenie odbioru (UPO), które jest tak samo ważne jak awizo.

 

Kto może skorzystać z usługi?

Każdy, kto:

  • ma numer PESEL,
  • ma konto na ePUAP,
  • może potwierdzić swoją tożsamość w internecie.

Żeby korzystać z usług na ePUAP i podpisywać elektroniczne dokumenty, trzeba potwierdzić swoją tożsamość w internecie – urząd musi wiedzieć, kim jest dana osoba. Chodzi o to, żeby wszystko było bezpieczne i nikt nie mógł się podszyć.

 

Potwierdzić swoją tożsamość w internecie można na 2 sposoby:

  • bezpłatnym profilem zaufanym – jak założyć profil zaufany, napisaliśmy powyżej,
  • płatnym certyfikatem kwalifikowanym.

 

Jak korzystać z platformy ePUAP?

Należy zalogować się na ePUAP, wybrać interesującą nas sprawę i wypełnić odpowiedni wniosek. Podpisać go i wysłać. Wszystko to robi się przez internet.

 

Dzięki platformie nie trzeba iść do urzędu, by osobiście złożyć papierowy wniosek, ani na pocztę, by go wysłać. Nie ograniczają nas godziny pracy urzędów. Wniosku nie trzeba podpisywać ręcznie – do podpisu elektronicznych dokumentów służy bezpłatny profil zaufany.

 

Kiedy można zacząć korzystać z ePUAP?

W dowolnym momencie. Wystarczy, że mamy konto na ePUAP i profil zaufany oraz dostęp do internetu.

Jak założyć Profil Zaufany – krok po kroku.

Klauzula informacyjna- profil zaufany